De jury was enthousiast over de schaalbaarheid van Spreekuur.nl. Hoe snel kun je groeien?
Pennings: “We kunnen heel snel nieuwe huisartsen aansluiten op Spreekuur.nl. Een implementatietraject duurt niet lang. Dit jaar zijn we druk doende met een onderzoek van het Kenniscentrum Digitale Zorg, dit gaat de doelmatigheid en effectiviteit van Spreekuur.nl bewijzen. Dat zou moeten helpen om het beslisproces te versnellen. Daarnaast moet het ook zorgverzekeraars overtuigen, want als het binnen de normale financieringsstroom valt, dan gaan huisartsen het zeker gebruiken.”
Dat zijn voor de middellange termijn mooie plannen. Laten we het ook hebben over de korte termijn, want: wat gaf je anders doen in de finale?
Pennings: “Tijdens de borrel was ik nog wat aan het kletsen met een andere ondernemer en vertelde dat je ook een foto kan meesturen van je zorgvraag. Dat is eigenlijk een hele grote bijdrage van Spreekuur.nl. Die ondernemer vroeg: ‘waarom heb je dat niet gezegd in je pitch?’. Dus dat ga ik sowieso wel vertellen in de finale.” Maar Pennings neemt zichzelf niets kwalijk. “Het is best een complex platform, met veel verschillende diensten, dus als je langer hebt, kun je vollediger zijn. Het belangrijkste is dat de jury en het publiek snappen wat Spreekuur.nl doet. Ik heb de highlights er denk ik goed uitgehaald.”
Laatste vraag: Is Utrecht wat jou betreft een praktische LSH-hub?
Pennings begint heftig te knikken om vervolgens een frons op haar voorhoofd te toveren: “Door de beperkte tijd die we hebben en keuzes die we moeten maken welke netwerk events we bijwonen, halen we nog niet het optimale uit de hub. Daarom merken we het nog niet zo. Maar als je actiever bent, dan kun je er mogelijk meer uithalen.” Er valt even een stilte. Dan gaat ze verder: “Onlangs sloten we bijvoorbeeld aan bij een Health Tafel in een gebouw van Dot Slash. Dan merk je direct: zodra je de verbinding zoekt en vraagt: ‘wat kan ik voor je doen?’ dat er dan zaken in beweging komen. Ik ben benieuwd of het helpt om gemakkelijker te groeien, dat moeten we nog gaan ervaren.”
Op de achtste editie van de Nationale Zorginnovatieprijs kunnen ondernemers een juryprijs ter waarde van €10.000,- winnen of een publiekprijs ter waarde van €5.000,-. Daarnaast krijgen winnaars professionele begeleiding bij de verdere ontwikkeling van de innovatie en toegang tot het netwerk van zorginnovatie.nl.
Tekst en fotografie: Jos Hummelen, ROM Utrecht Region