De game-industrie leidt de weg
“Beleving, storytelling en gamification. Dat zijn de sleutelwoorden voor de toekomst voor iedereen die nog business wil bedrijven. Ik denk dat over een paar jaar niemand meer de deur uitgaat zonder zijn virtual reality bril. Enerzijds omdat ze goedkoper worden. Anderzijds omdat de toepassingen steeds nuttiger worden en de content steeds beter wordt”.
Voor synthetische media voorziet Van Lienden ook een grote rol in de toekomst. Foto’s die volledig realistisch lijken, zijn door computers samengesteld; niets echts aan. Dat is niet alleen voor Hollywood weggelegd, maar voor iedereen op een zolderkamer die overweg kan met een game-computer. “Het is namelijk de game-industrie die ons de weg wijst naar de echte Metaverse”. Naast B2C en B2B komt er ook B2A aan; business to avatar. Want al die avatars moeten ook aangekleed worden en unieke Gucci tas of Nike schoenen krijgen. Digitale tweelingen (digital twins) kunnen allerlei toepassingen vinden in de luchtvaartindustrie, gezondheidszorg en bijvoorbeeld voor stadsplanning. Je ziet het al steeds meer toegepast in bijvoorbeeld automotive (je kunt al in de auto zitten, voordat die gebouwd is) en in training voor gevaarlijke beroepen.
Een veiliger internet met Blockchain
Opkomende generaties raken niet alleen gewend aan een tweede ‘virtuele ik’, maar zij eisen ook een eerlijker internet. Van Lienden vraagt zich hardop af: Hoe ga je een gezonde economische structuur leggen onder al die virtuele, niet tastbare zaken die weldegelijk waarde hebben. Daar komt de Blockchain om de hoek kijken: “Blockchain heeft de belofte in zich om dat waar te maken”. Het geeft namelijk de macht terug aan de gebruikers, die veilig, transparant en met controle over de eigen data waarde kunnen uitwisselen. Machtige tussenpartijen, zoals banken en Facebook, worden volledig buiten spel gezet.
Non fungible tokens: slimme contracten
NFT’s (non fungible tokens) zijn slimme contracten die in staat zijn om automatische en controleerbare transacties af te handelen. Binnenkort gebruiken we ze niet alleen als eigendomscertificaat van online plaatjes of kunstwerken, maar ook als toegangsbewijs, kledingstuk van je avatar, vlieg- of treinticket, loyaltyprogramma’s en bewijs van deelname aan een hardloopwedstrijd.
Van Lienden: “Het is een groot gevaar om hier te stoppen met nadenken over wat NFT’s zijn en wat het aan mogelijkheden biedt”. De meeste deelnemers aan Connect Live voelden na dit verhaal een enorm enthousiasme om uitdagingen aan te gaan.
Metaverse Werkplaats van creatieve vakscholen : voel je uitgenodigd!
Om het denken over NFT’s niet te laten stoppen had Van Lienden een NFT voor Marilene Streefland, voorzitter College van Bestuur bij Mediacollege Amsterdam. En niet zomaar een NFT. Het was de allereerste Metaverse-Werkplaats-NFT.
In de Metaverse Werkplaats experimenteren studenten en bedrijven met de Metaverse. “Onze vakscholen hebben van oudsher al nauwe banden met de beroepenvelden waarvoor we opleiden. En als we zien wat er op ons afkomt, is het des te belangrijker om onze krachten te verenigen en te zorgen dat we als creatieve vakscholen onze bijdrage leveren, samen met bedrijven. We moeten jonge professionals opleiden, want die moeten het voor ons allemaal gaan ontwikkelen en waarmaken”. Ook professionalisering, omscholing en bijscholen van mensen die al aan het werk zijn, hoort erbij. Experimenteren in een warm bad, noemt Van Lienden het.
Van Lienden dropte vervolgens de speciale NFT in de crypto-wallet van Streefland. De NFT geeft toegang tot de Metaverse Werkplaats in de hoop dat nog vele anderen zullen volgen om samen te experimenteren en te leren. Streefland: “Voel je vooral uitgenodigd om mee te werken en mee te bouwen aan deze Metaverse Werkplaats!”
Tekst gaat door na foto.