Ketens in beweging brengen: complex maar nodig
“Wat heel belangrijk is, is dat ook het MKB met AI aan de slag kan. Grote bedrijven deden dat al . En ook bij academische instellingen werd al aan AI gewerkt. Maar nu moeten we de keten in beweging brengen. We zijn hier niet om alleen onderzoek te stimuleren, of alleen maar randvoorwaardelijk bezig te zijn. Nee, we doen alles! Dat maakt het complex. Dat was ook de feedback op het Nationaal Groeifonds voorstel. Maar het is niet zo dat wij het complex máken. De uitdaging ís gewoon complex. En dan kun je er voor kiezen om uit de complexiteit te blijven. Dan gaat iedereen weer terug in zijn silo en verandert er niets.
In de gezondheidszorg is er bijvoorbeeld een enorm complex ketenprobleem dat je wilt aanpakken, waarin je wilt vernieuwen. Data delen tussen verschillende partijen is in deze context natuurlijk niet zo eenvoudig. Je hebt te maken met privacy en ethiek. En daarbij dat alle data in andere formats mede door het ontbreken van standaarden. Of dat mensen gewoon geen zin hebben om data te delen. Kortom: een grote organisatorische uitdaging. Die uitdaging aangaan is wat we als coalitie willen en dat begint ook al aardig te lukken.
Gemeenschappelijk vraagstukken en domeinkennis
“We zijn begonnen met horizontale en verticale werkgroepen. Horizontaal de onderwerpen van gemeenschappelijk belang, zoals ethiek, human capital, R&D, data delen etc. Dat pakken we gezamenlijk op. En in de 13 verticale werkgroepen komen de toepassingsgebieden aan bod. Want we weten dat je niet met algemene kennis kunt aankomen in de domeinen. Je moet de taal spreken van de boer, de vervoerder, de medicus om AI daar te laten landen. Daarbij is domeinkennis ook heel belangrijk om goede algoritmen te maken”.
Regionale netwerken en organiserend vermogen
“Toen kwamen er naast de horizontale en verticale werkgroepen ook nog hubs bij. Niet om het complexer te maken, maar om de stakeholders tot in de haarvaten te betrekken. Dat lukt alleen als je niet alles centraal, nationaal wilt organiseren. Daarvan ben ik overtuigd. Het MKB, de burgers, die zitten in de regio. Dus daar moet je naar toe, die komen niet naar jou.
Daarnaast zie je dat het organiserend vermogen in de regio’s gewoon groter is. Een project met een paar bedrijven is sneller opgezet in de regio dan dat je dat nationaal aanvliegt. In een ROM ecosysteem werk dat goed. Zij hebben in de regio al contacten en relaties. De ROM Utrecht Region, als trekker van de AI-hub Midden-Nederland, weet ook heel goed hoe bedrijven te motiveren en welke randvoorwaarden er zijn voor bedrijven.
De hubs en de werkgroepen gaan nu steeds meer samenwerken. Een – niet onbedoeld – neveneffect is dat de BV Nederland gaat nadenken over: wat is nu de signatuur in bijvoorbeeld de regio Utrecht? En dat wordt ook al duidelijk voor Utrecht. Mobiliteit, met het OV, Cultuur en Media, Gezondheid en Zorg en Energie en Duurzaamheid in het kader van ´Smart City´ tekenen zich af in Utrecht.
Een van de uitdagingen die ik zou willen voorleggen aan de AI-hub Midden-Nederland is: hoe maken we de high level, holistische verhalen nu zo concreet mogelijk?”
Bewustwording en bereidheid om samen de koppen bij elkaar te steken
“Heel veel MKB heeft nog niet in de gaten wat AI voor ze gaat betekenen. Als je als MKB te lang wacht met nadenken over wat het gaat betekenen voor jou, dan kun je daar wel eens spijt van krijgen. Een mooi voorbeeld vind ik de bemiddelingsplatforms, zoals Booking en Thuisbezorgd. In het begin was iedereen enthousiast, want bedrijven kregen een podium. Maar nu begint het een machtsfactor te worden en de bedrijven zelf worden een commodity. Terwijl de platforms geen verstand hadden van hotels of koken. Maar wel van AI en data. Uber is ook geen transportbedrijf, maar een databedrijf. Elk specialisme gaat meer gestuurd worden vanuit data. Het bewustzijn op dat vlak is een heel belangrijke eerste stap.
En het tweede is economy of scale. Een enkel bedrijfje gaat dat niet redden. We hopen dat collectieven zich aanmelden voor projecten uit het Groeifonds. Dat bijvoorbeeld 10 MKB bedrijven uit de regio Utrecht samen een gemeenschappelijk probleem gaan oppakken. Daarnaast blijven het natuurlijk concurrenten en kunnen ze zich onderscheiden met hoe ze een en ander implementeren.. Maar van de basis samen aanpakken, daar heeft iedereen profijt van. Collectieven zullen ook makkelijker subsidieerbaar zijn dan individuele bedrijfsaanvragen. Ook startups en scale-ups zijn van belang! Partnerships tussen deze jonge bedrijven en grote, gevestigde bedrijven zijn relevant”.
Begin je te verdiepen
“AI betekent dat je hele businessmodel overhoop gaat. Ook de waardeketen verschuift en daarmee ook je verdienfactoren. Ik wil geen hype prediken en zeggen dat je morgen helemaal om moet. Maar begin er wel over na te denken. Neem bijvoorbeeld een stagiair, volg eens = een cursus, wees je bewust dat je je data moet gaan organiseren. En blijf kritisch naar de NL AIC!“