Succesvolle samenwerking heeft verschillende vormen
Niet alle samenwerkingen leiden tot internationale zakenpartners, maar kunnen desalniettemin waardevol zijn voor de ondernemer. Zo was een van de eerste ondernemers die Kristel Snoeij van Impuls Zeeland ondersteunde een bedrijf dat vis inkocht vanuit Azië, herpakte en stuurde naar de rest van de wereld. “Zij waren op zoek naar kennispartners en wilden hun assortiment uitbreiden met visvervangers, waar destijds nog niet veel mee gebeurde.” zegt Kristel. Ze hadden een goed aantal reacties op dat profiel gekregen, maar daar was geen internationale samenwerking uitgekomen. “Het heeft hem wel geholpen om met goede partijen in contact te komen. Het was een nieuwe markt waarbij je nog heel erg aan het verkennen bent welke mensen er zijn en wie je kan helpen. Niet iedereen die zich aanbiedt is ook de juiste match, maar je breidt wel je netwerk uit.”
Daarnaast is het vormen van internationale samenwerking een lang traject, zoals Lanny Roest van LIOF ervaarde. Zijn eerste ondernemer was een commercieel bedrijf dat contacten had voor een aantal profielen in de database en daarop wilde reageren. “We moesten het goed afbakenen met het bedrijf, omdat hij als commerciële partij soortgelijke diensten aanbiedt als EEN en we moeten waarborgen dat het platform voor B2B-matches wordt gebruikt zonder kosten voor de ondernemers”, gaf Lanny aan. “Maar, nadat het duidelijk was, hebben we hem in contact gebracht.” Lanny vormde de link tussen de ondernemer en een bedrijf uit Israël dat een profiel had uitgezet. “Je merkt gelijk dat de gedachte van het netwerk goed is en dat die ook werkt, maar je bent afhankelijk van de lokale partijen en hun handelingssnelheid waardoor het langer duurt.”
Ondernemers die willen bijdragen aan het verbeteren van de wereld zijn onvergetelijk, al helemaal als een van de eerste ondernemers voor EEN-adviseurs. “Niet enkel in Zeeland maar wereldwijd is het terugdringen en efficiënter omgaan met water in het algemeen en in de industrie in het bijzonder erg belangrijk. Dit bedrijf ontwikkeld machines die producten met zo min mogelijk water wast”, vertelt Arno Sijnesael van Impuls Zeeland. “Nederland is te klein voor hem dus hij was aan het kijken naar de kansen in de VS. Hij had vragen over het opstarten van een onderneming in de VS, was op zoek naar partners en informatie over wet- en regelgeving.” Uiteindelijk was er geen profiel gemaakt, maar is hij via het netwerk verder geholpen.