Nou, niet helemaal. Want in de online wereld is dit al lang de gewoonste zaak van de wereld. Dankzij cookies en de gegevens die we online achterlaten weten de mensen en systemen achter webwinkels precies met wie ze van doen hebben, wat iemand zoekt en wat diegene in het verleden heeft gekocht. De verwachting is dat deze online wereld van webshops de komende jaren veel meer zal vervlechten met de offline wereld van winkels in binnensteden.
Burger via touchscreen
De eerste tekenen daarvan zie je nu al. Denk aan de opmars van online kiosken en reclamezuilen in winkels. Een hamburger bestellen in een fast food keten kan nog steeds aan de balie, maar ook via een online punt in de zaak. Een touchscreen, waarop je eenvoudig intoetst wat je wil. Een burger, wat patat erbij, een drankje, en betalen maar. Binnen enkele minuten staat je bestelling voor je klaar. Ik hoor je denken: dit is alleen maar weggelegd voor de grote ketens. Nou, nee. Een klein Utrechts ijstentje bij mij om de hoek voerde dit tijdens corona in om toch zoveel mogelijk klanten te kunnen helpen. Binnen no time krijg je het hoorntje met vanille en cheesecake persoonlijk overhandigd. En wat dacht je van al die cafés die – mede door personeelsgebrek – klanten laten bestellen en betalen via een QR-code op tafel?
Nuttig maar ook leuk
Steeds meer ondernemers gaan een stapje verder om de klant digitaal aan zich te verbinden. Veel winkels in Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam bieden mensen al de mogelijkheid om met hun mobieltje bij binnenkomst in te loggen op online informatiezuilen. Daar kunnen ze extra informatie zoeken of zelfs gepersonaliseerde aanbiedingen ontvangen. Niet alleen nuttig, maar ook leuk – zeker voor een nieuwe generatie klanten die is opgegroeid in de online wereld en voor wie shoppen via de mobiel doodgewoon is.