3. Denk na over aandachtstrekkers
Met één slimme beursactie kun je zo veel leads binnenhalen, dat je de rest van het jaar geen acquisitie meer hoeft te doen. Verzin een creatieve manier om de juiste bezoekers naar je stand te trekken. Een green wall waar je jezelf op kunt laten fotograferen, een rad van fortuin, virtuele games, productdemonstraties of een acteur of ijscoman op je stand, je komt alles tegen en het moet gezegd: het werkt gewoon!
Mensen zijn kuddedieren en altijd opzoek naar een beetje vermaak. Hou er alleen wel rekening mee dat dergelijke attracties niet erg selectief zijn. Ze trekken niet alleen potentiële klanten aan maar ook willekeurige bezoekers. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, want deze mensen trekken ook de voor jouw onderneming meer interessante mensen aan. Zorg er wel voor dat de standbemanning door het stellen van één of twee gerichte vragen snel filtert welke bezoekers echt interesse hebben in je product of bedrijf, en wie er alleen komt voor de attractie.
Zo’n ‘aandachtstrekker’ hoeft niet veel te kosten, je kunt het ook zelf organiseren. Hoe dan ook moet je reuring zien te creëren. Op een relatief saaie IT-beurs kan een sjoelbak met scorebord al voldoende zijn om mensen te lokken. Beursbezoekers gaan al snel naar de plek waar andere mensen samen zijn geklonterd. Maak hiervan gebruik op je stand. Beeldschermen waarop bewegende video’s of animaties op te zien zijn, een machine die op te stand aan het werk is, live podcasting of een spreker die een presentatie houdt op je stand, beweging trekt per definitie de aandacht.
En, als laatste… Zorg voor goede koffie op je stand!
4. Proactieve standbemensing is alles
Als je stand niet van zichzelf voldoende de aandacht trekt, zorg dan voor een proactieve standbemanning. Zij zorgen ervoor dat je wél de aandacht krijgt van bezoekers. Ook hostesses kunnen hierin een rol spelen. Laat deze bijvoorbeeld iets uitdelen om zo in contact te komen. Door een goede vraag te stellen kunnen ze vervolgens een bezoeker classificeren en eventueel overdragen aan het salesteam. Kleine stands die een beetje zijn weggestopt kunnen erg succesvol zijn door een proactieve houding van het personeel, terwijl grote stands die erg opvallen een kansloze beurs hebben doordat personeel te afwachtend is.
Als je weggestopt bent met je stand.. Wees assertief. Ga met je product, dienst, poster of hostess op een drukker kruispunt staan, begin daar praatjes met bezoekers en leidt ze door naar de stand als je contact interesse toont.