“Het AI Media Lab is een samenwerking tussen de Universiteit Utrecht, de Hogeschool Utrecht en Media Perspectives. We hebben de handen ineengeslagen, omdat we zien dat media een ontzettend belangrijke sector is voor Midden-Nederland. Er zijn veel mediabedrijven en dienstverlenende bedrijven actief in de regio. Het is ook een sector die een bredere impact buiten de regio heeft. Daarbij zien we ook dat er hele interessante kansen en uitdagingen liggen als het gaat om het gebruik van AI in de media. Genoeg redenen dus om samen te werken!”
Onderzoeks- en innovatieagenda
“We werken samen aan kennis, innovatie en business. Bedrijven kunnen naar het AI Media Lab komen met vragen. In de praktijk zie je dat het twee kanten op werkt: bedrijven komen zelf met vragen uit de praktijk, maar we initiëren ook onderzoek gedreven door wetenschappelijke nieuwsgierigheid. We hebben een goed netwerk en hebben dus een beeld bij wat er speelt en welke vragen er zijn. Samen met mediapartijen komen we zo tot een krachtige onderzoeks- en innovatieagenda.”
Aan de slag met de praktijk
“Met die vragen gaan we aan de slag. Het lab is daar een ideale omgeving voor. We doen onderzoek, samen met professionals en studenten. Dat zorgt ervoor dat we elkaar stimuleren, enthousiasmeren en inspireren. Omdat we komen met oplossingen voor de problemen en uitdagingen waar de mediasector daadwerkelijk voor staat, zijn we met de mediasector van de toekomst bezig.”
Studenten en professionals leren samen
“Bedrijven worden na het stellen van de vraag en het vertrekken van de data ook betrokken bij het onderzoeksproces. Bijvoorbeeld doordat studenten die onderzoek doen naar een bepaald onderwerp ook meelopen bij een bedrijf. Maar ook professionals uit de mediabedrijven kunnen getraind worden bij de betrokken kennisinstellingen.”
“Als de bedrijven in consortia met ons samenwerken, investeren ze in tijd en geld. Maar dat is niet voor iedereen even veel, ook omdat het niet voor elk bedrijf mogelijk is om jaren te investeren in onderzoek. Bijvoorbeeld voor het project DRAMA – Designing Responsible AI Media Applications- is het consortium opgebouwd uit drie hogescholen (HR, HU, HvA), vier mediaorganisaties (NPO, VPRO, Beeld en Geluid, RTL) en een netwerkorganisatie (Media Perspectives). Daarmee doen we het echt samen. Een aantal andere bedrijven kijken en doen mee, op momenten dat het relevant is. De grenzen tussen toegepast en fundamenteel onderzoek vervagen bij ons wat.”
Wat is AI?
“AI is al jaren in opkomst. De Google zoekmachine noemde we in de jaren negentig ook AI. En wat we nu AI noemen, vinden we over een aantal jaren waarschijnlijk ook geen AI meer. Dat maakt het spannend, het is constant in ontwikkeling. Wat we over tien jaar met AI kunnen, daar kunnen we ons nu eigenlijk amper iets bij voorstellen. Juist daarom is het van belang er nu al in te investeren. Het is een ontwikkeling waar je constant bij moet blijven: als je eenmaal achterloopt, is het lastig die achterstand nog in te halen.”
Creatieve AI
“Contentcreatie met deep learning vind ik heel interessant en dan vooral: in hoeverre is AI geschikt om creatief te zijn? We weten nog lang niet wat er allemaal mogelijk is met nieuwe technieken. Nu raadt bol.com je een boek aan op basis van vorige boeken die je kocht. Maar wat nou als bol.com zegt: we gaan een boek speciaal voor jou schrijven, op basis van jouw profiel? De mogelijkheden zijn eindeloos. Dat is nog wel lastig. Semantische data, zoals taal zijn nog moeilijk te modelleren. Maar ook op dat vlak gaat veel gebeuren, denk ik!”
Tekst gaat verder na video.